آموزش والدین، پزشکی بهداشتی

ارتباط چاقی مادر و کودک

shekam bozorg

در این قسمت می خواهیم گزارشی کامل و جامع از چاقی مادران و ارتباط آن با کودک و همینطور چاقی پس از زایمان و لاغر کردن بدهیم. با آفتاب هشتم همراه باشید.

این موضوع آنقدر اهمیت دارد که در اردیبهشت سال ۹۴ کنگره بین المللی چاقی مادر و کودک توسط مرکز تحقیقات چاقی مادر و کودک- معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برگزار شد.

pahloo

یک تحقیق جدید نشان می دهد که اضافه وزن مادر می تواند عاملی در ابتلا کودک به بیماری اوتیسم باشد. به گزارش جام جم آنلاین به نقل آسوشیتدپرس، تحقیق دانشمندان آمریکایی به روی بیش از ۱۰۰۰ کودک دو تا پنج ساله که سالم یا دچار بیماری اوتیسم بودند نشان داد مادرانی که پیش از بارداری اضافه وزن داشته باشند خطر تولد نوزاد مبتلا به اوتیسم را افزایش می دهند.

shekam gonde

دانشمندان تاکید کردند به طور کلی فشار خون، دیابت و اختلال در متابولیسم  که از ناشی از چاقی هستند در یک مادر باردار موجب افزایش احتمال تولد نوزاد مبتلا به اوتیسم می شوند. این در حالی است که تولد نوزاد مبتلا به اوتیسم در نزد مادرانی که هنگام باردار شدن وزن عادی داشته یا لاغر باشند، به مراتب کمتر از مادران چاق است.

pahloo bozorg

در آمریکا موارد اوتیسم کودکان بیش از پیش رو به افزایش است به طوریکه از هر هشت کودک آمریکایی یک کودک به نوعی از اوتیسم رنج می برد. افزایش جمعیت چاق در آمریکای شمالی دانشمندانی که این تحقیق را انجام داده اند ، نگران کرده است. براساس آماری که اخیرا منتشر شده حدود یک زن از هرسه زن آمریکایی  که در سنین بارداری هستند، چاق بوده و اضافه وزن دارند.

belly

آمارها نشان می دهد بیش از ۱۳/۳دهم کودکان ایرانی اضافه وزن دارند که ۵/۳درصد آنها مبتلا به چاقی و سندرم متابولیک هستند. این چاقی می تواند از چاقی مادر نشئت گرفته باشد.
سندرم متابولیک تجمعی از بیماریهای خطرناک مثل کلسترول ، ،پرفشاری خون و انسولین بالا و دیابت است که متاسفانه این بیماری در کودکان و نوجوانان ما شایع است .بی تردید از آینده بچه های چاق باید ترسید .متاسفانه سن ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کاهش یافته به نحوی که اوضاع دهه چهل و پنجاه زندگی کودکان امروزی وحشتناک خواهد بود اگر از همین الان به فکر کاهش وزن و چاقی کودکان و نوجوانان نباشیم فردایی پر از خسارات جانی و هزینه های بالای درمانی و جامعه بیماری خواهیم داشت .
 
chubbygirls
 
اما گاهی اوقات همه چیز برای مادر خوب است تا اینکه به مرحله بارداری و سپس زایمان می رسد. بعد از سپری کردن دوران بارداری و وارد شدن به مرحله بعد از زایمان همیشه مادران نگران اندام نا متناسب خود که نتیجه بارداری است هستند و مدام از این و آن سؤال می کنند که چطور می شود شکم را کوچک کرد. برخی ها بستن شکم با شکم بندها را توصیه می کنند و برخی دیگر راه های دیگر.
 
belly-pooch
 
اندازه دور شکم خانم های باردار معمولاً به حدود ۱۲۷ سانتی متر می رسد، با توجه به این نکته که هر خانم سالم با قد متوسط باید دور شکمش تنها ۶۰ سانتی متر باشد. این نکته بدین معناست که اکثر خانم ها باید حدود ۶۷ سانتی متر از اندازه دور شکمشان بعد از زایمان بکاهند. تولد نوزاد موجب کاهش اندازه دور شکم تا حدود ۴۰ سانتی متر می شود، اما باقی چربی ها در جای خود می مانند. چربی دور شکم، در مقایسه با سایر اعضای بدن کمی متفاوت است و از دست دادن آن دشوارتر.
 
fat belly
 
بارداری تنها یکی از علل و عوامل افزایش چربی های دور شکم است. بسیاری از خانم ها پس از زایمان موفق به کاهش وزن خود می شوند و حتی اندام های خود را لاغرتر می کنند. اما در مواجهه به چربی های دور شکم، ناامید می شوند. علت این امر این است که چربی های دور شکم با سایر نقاط بدن متفاوت اند و برای از بین بردن آن ها باید تلاش بیشتری کرد.
 
tommy rolls
 
چربی های درونی و چربی های بیرونی. چربی های درونی، چربی هایی هستند که دور اندام های داخلی بدن جمع می شوند. این نوع چربی ها قابل مشاهده نیستند و در ظاهر اندازه دور شکم افزایش پیدا نمی کند، اما اتفاقاً می توانند بسیار خطرناک باشند. نوع دیگر چربی های بیرونی هستند. این چربی ها همان هایی هستند که قابل مشاهده هستند و باعث می شوند اندازه دور کمر فرد افزایش یابد. اگر فرد هم چربی درونی و هم چربی بیرونی داشته باشد، چربی درونی باعث می شود چربی بیرونی به جلو مایل شود و شکم بزرگ تر به نظر برسد. یکی از علل افزایش چربی های شکم، بارداری است.
 
big belly
 

چرا در دوران حاملگی شکم چربی بیش از جد می زند؟

 
ولاً پوست دور شکم باید بتواند کشیده شود و چربی ها در این مورد کمک کننده هستند. دوم هر چه شکم بزرگ تر و چربی های اطراف آن بیشتر باشند، از جنین بهتر محافظت می شود. 
 
huge belly
به فرزندتان حتماً شیر دهید
تجربه و تحقیقات نشان می دهند شیر دادن به نوزاد پس از زایمان باعث کوچک تر شدن اندازه شکم می شود. این امر می تواند دو دلیل داشته باشد. شیر دادن باعث می شود رحم سریع تر به اندازه اولیه خود بازگردد، در نتیجه شکم کوچک تر به نظر خواهد رسید.
با شیر دادن، هر خانم به طور متوسط ۳۵۰ کالری بیشتر می سوزاند. این سوزاندن کالری اضافی باعث می شود چربی های بدن به طور کلی، که چربی های دور شکم را نیز شامل می شود، زودتر از بین بروند.
 
belly fat
درست غذا بخورید
مصرف غذاهای سالم قطعاً به کوچک شدن شکم کمک خواهد کرد. غذاهای فراوری شده و آماده باعث افزایش چربی های بدن، خصوصاً چربی های دور شکم می شوند، حتی اگر میزان کالری آن ها با میزانی که شما باید در طول روز دریافت کنید هماهنگ باشد. با مصرف روزانه مقادیر زیادی میوه ها، سبزیجات، کربوهیدرات های پیچیده، غلات کامل و پروتئین های کم چرب، شما می توانید علاوه بر حفظ سلامتی خود، چربی های دور شکمتان را نیز کاهش دهید.
 
food bellyfood belly2food belly3
 
بدنتان را قوی کنید
همه ما می دانیم که برای کاهش چربی های بدن، باید ورزش کرد. اما ورزش کردن، در صورتی که عضلات بدنتان قوی نباشند، می تواند باعث آسیب و صدمات فیزیکی شود. در نتیجه لازم است هر فردی پیش از انجام حرکات ورزشی سنگین و تخصصی، بدن خود را تقویت کند. برای تقویت بدن، تنها توجه به تغذیه کافی نیست. انجام برخی حرکات، مانند یوگا می تواند ضروری و بسیار مؤثر باشد. این دو ورزش، علاوه بر اینکه می توانند اندام بدن را متوازن و هماهنگ کنند، به افزایش قوا نیز کمک می کنند.
 
exerciseexercise2exercise3
 
انگیزه تان را از دست ندهید
انگیزه کلید کاهش وزن است. اگر می خواهید چربی های لجباز اطراف شکم را بسوزانید و از شر آن ها خلاص شوید، باید همیشه انگیزه خود را حفظ کنید. ورزش کردن برای خانم هایی که تازه مادر شده اند می تواند دشوار باشد. گاه زمان کافی وجود ندارد و گاه نیز انرژی شما کم است. بهترین راه حفظ انگیزه، پیگیری وزن و اندازه دور شکم و آگاهی از روند پیشرفت است. هر چه این اعداد کاهش یابند، انگیزه شما نیز برای ادامه روند افزایش می یابد.
 
belly growingbelly growing2belly growing3belly growing4belly growing5
 
صبر داشته باشید
بسیاری از ما شنیده ایم که خانمی از اطرافیان یا آشنایان ما مدت کمی بعد از زایمان به وزن قبلی خود بازگشته است و شکم او مانند پیش از بارداری شده است. توجه داشته باشید که حتی اگر چنین چیزی ممکن هم باشد، بسیار نادر است. اکثر خانم ها تا ماه ها و حتی سال ها پس از زایمان نمی توانند به وزن پیش از بارداری بازگردند و اندازه دور شکم خود را کاهش دهند. در هر صورت، در این گونه موارد، صبر لازم موفقیت است. ۹ ماه طول کشیده است تا اندازه دور شکم شما افزایش یابد، حال برای کوچک کردن آن نیز باید حداقل به همین میزان صبر کرد و تلاش و پشتکار را همواره پیگیر بود.
 
big fat bellybig fat belly2big fat belly3
 
ورزش کنید
یکی از بدیهیاتی که همه ما از آن مطلع هستیم این است که برای کاهش وزن و سوزاندن چربی های اضافی، باید ورزش کرد. اما نوع ورزش نیز بسیار مهم است. ورزش های هوازی و ورزش هایی که برای دستگاه تنفسی و قلب و عروق شما مفید هستند خوب اند اما فراموش نکنید که هدف شما تنها حفظ سلامتی نیست، بلکه شما می خواهید چربی های اطراف شکم را بسوزانید. در نتیجه علاوه بر فعالیت هایی نظیر پیاده روی، باید ورزش های موضعی که علاوه بر سوزاندن کالری به تقویت عضلات شکم نیز کمک می کند روی آورید.
 
vollyball belly
 
هر چه عضلات شکم قوی تر باشند، چربی بیشتری سوزانده می شود و شکم شما کوچک تر می شود. همچنین ورزش موضعی باید به گونه ای باشد که عضلات اصلی بدن را درگیر کند. در این حالت، کالری بیشتری سوزانده می شود. برای مثال، دراز و نشست یکی از آن حرکات ورزشی قدیمی است که عضلات بزرگ و اصلی بدن را درگیر می کند و در کوچک شدن شکم بسیار مؤثر است. همچنین این حرکت از آنجایی که نیازی به دستگاه یا امکانات خاصی ندارد، می تواند به سادگی در خانه هم انجام شود.
 
roll belly
 
همیشه سعی کنید روند کاهش وزن و یا افزایش را مد نظر بگیرید و اندازه گیری کنید تا انگیزه لازم را بدست آورید.
 
growing belly
 
مسلما همه ما از داشتن اندامی متناسب لذت می بریم و خلاف این موضوع حتی در روابط اجتماعی ما هم تاثیر منفی خواهد گذاشت.
 
belly huge belly huge2 belly huge3 belly huge4 belly huge5 belly huge6
 
متاسفانه عدم رعایت موارد فوق و نداشتن نظارت لازم بر تغذیه یا عدم رعایت حرکات بدن، بد نشستن، بد خوردن و ورزش نکردن همه و همه می تواند باعث افزایش چاقی شود. و با اینکه خیلی ها مشکل اضافه وزن خود را تا حدودی حل می کنند ولی همچنان مانعی به نام شکم جلویشان می ایستد و به سادگی کوچک نمی شود. بنابراین همیشه پیش گیری بهتر از درمان است.
 
shekam shekambe
 
اما موضوع چاقی و اضافه وزن بعد از زایمان چنان مهم است و البته همه گیر که حتی افراد معروف را هم در گیر خود میکند. بسیاری از افراد معروف و ستارگان هالیوود هم از این قاعده مستثنی نبوده اند. بعنوان مثال خانم chantelle houghton که یکی از مدل ها و بازیگران معروف انگلیسی است با چنین مشکلی روبرو شده و پس از زایمان فرزند خود دچار اضافه وزن و چاقی شدیدی شده است.
 
chantelle houghton
 
او که روزگاری بعنوان مدلی خوش اندام فعالیت های زیادی داشت اکنون با بدنی چاق و شکمی برآمده حتی شغل خود را هم از دست داده است.
 
chantelle houghton2
chantelle houghton3 chantelle houghton4 chantelle houghton5 chantelle houghton6 chantelle houghton7
 
البته اکنون با ورزش ها و روش های فوق برنامه و شدید تا حدودی به فرم قبلی برگشته ولی نکته ی حائز اهمیت در او شکم بزرگ است که با هیچ روشی نتوانسته آن را ناپدید کند.
 
52222 images imagesd imagesff pay-chantelle-houghton
 
داشتن برنامه تغذیه ای و ورزشی مناسب قبل از باردار شدن و ادامه آن پس از زایمان می تواند ما را در جلوگیری این موارد مصون بدارد.
 
 
 
 
 
غربالگری اوتیسم برای کودکان
بازی با کودک نوپا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.